Interpelacja w sprawie pilnego remontu linii kolejowej nr 14 na odcinku Żagań – Szprotawa – Głogów
Szanowny Panie Ministrze!
Zwracam się z prośbą o informację o możliwości remontu linii kolejowej nr 14 na odcinku Żagań – Szprotawa – Głogów i przywrócenia w jej ciągu połączeń pasażerskich.
Do interpelacji załączam petycję z dnia 14 listopada 2025 skierowaną do Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka wystosowaną przez Gminę Szprotawa, Gminę Żagań o statusie miejskim, Związek Powiatowo-Gminny Powiatu Żagańskiego, Stowarzyszenie Miłośników Kolei Ok1 z Żagania, którzy w imieniu mieszkanek i mieszkańców Powiatu Żagańskiego zwracają się z prośbą o remont ww. linii kolejowej.
Argumentów za przywróceniem linii kolejowej nr 14 na odcinku Żagań – Szprotawa – Głogów jest wiele.
Przede wszystkim mieszkańcy i mieszkanki Powiatu Żagańskiego mierzą się z poważnym ograniczeniem możliwości podróży transportem publicznym poza obszar Powiatu, głównie w kierunku Głogowa, Poznania, Łodzi czy Warszawy. Miasta te posiadają dla mieszkańców istotne znaczenie z punktu widzenia edukacyjnego, medycznego, jak i zawodowego.
Ponadto Powiat Żagański stał się istotnym ośrodkiem przemysłowym branży automotive i electromobility. Działają tu azjatyckie firmy takie jak Minth czy Sanhua, a wkrótce otworzą się również fabryki CEFA, Kingfa oraz Accolmile. Inwestycje te sprawią, że zatrudnienie na przestrzeni lat znajdą na terenie powiatu tysiące osób. W tym gronie znajdzie się wiele osób dojeżdżających. Ze względów ekologicznych zasadne jest umożliwienie im korzystania z bezpiecznego transportu szynowego.
Co więcej, linia nr 14 ma również bardzo duże znaczenie strategiczne dla obronności kraju, ze względu na ulokowane w Żaganiu i Świętoszowie jednostki wojskowe. To właśnie trasa przebiegająca linią kolejową nr 14 jest najkrótszą drogą żelazną do centralnej Polski z Żagania. Zasadne jest więc, aby posiadała ona odpowiednie parametry.
Przywrócenie linii kolejowej nr 14 na odcinku Żagań – Szprotawa – Głogów wpisze się w szerszą politykę transportową Powiatu Żagańskiego. Miasta Powiatu prowadzą wielomilionowe inwestycje w rozwój transportu publicznego. W przyszłym roku w Szprotawie i Żaganiu będą kursować autobusy elektryczne. W ramach tworzonej komunikacji przewidziana jest szeroka korelacja rozkładu jazdy z transportem szynowym. Czynione inwestycje pozytywnie wpływają na rozwój transportu publicznego w regionie jednak nie osiągną pełnego potencjału bez inwestycji po stronie infrastruktury kolejowej.
Remont i przywrócenie do użytkowania linii kolejowej nr 14 na odcinku Żagań – Szprotawa – Głogów wpisują się w ramy planów inwestycyjnych Dolnego Śląska, według których już wkrótce ma powstać pętla Zagłębia Miedziowego, z którą związane będą prace na odcinku linii nr 14 pomiędzy Niegosławicami a Głogowem. Oznacza to, że w skali całego przebiegu linii nr 14 do realizacji pozostałby już jedynie krótki 29-kilometrówy odcinek linii kolejowej pomiędzy Żaganiem a Niegosławicami. Jest to idealna okazja, aby przywrócić pożądane parametry na całej długości linii. Kompleksowa inwestycja w tym zakresie pozwoli na skomunikowanie obszaru zamieszkałego przez ponad 100 tys. osób, połączy węzły kolejowe Żagań i Głogów w ramach najkrótszej drogi kolejowej do Poznania, skomunikuje Szprotawę - największe wykluczone kolejowo miasto w województwie lubuskim, a także w przyszłości zapewni dowóz do planowanej do reaktywacji stacji węzłowej w Niegosławicach.
W związku z powyższym zwracam się z następującymi pytaniami:
- Czy Ministerstwo planuje remont linii kolejowej nr 14 na odcinku Żagań – Szprotawa – Głogów i przywrócenie w jej ciągu połączeń pasażerskich?
- Jeśli taki remont jest planowany, to kiedy nastąpi rozpoczęcie prac remontowych na ww. odcinku i jak długo prace powstaną?
Z wyrazami szacunku,
Małgorzata Tracz
Posłanka na Sejm RP




